Sunday, January 5, 2014

Memahami Konsep DIET...

Assalamualaikum...


Pernah satu ketika dahulu macam-macam cara aku lakukan untuk kuruskan badan...
Pernah aku berpuasa selama dua minggu berturut-turut dan berbuka hanya dengan memakan roti...
Pernah juga aku skip meal dan elak makan nasi....
Dan pernah juga aku exercise tak ingat dunia sampaikan masa berpuasa pun aku leh gi jogging...


Hasilnya berat badan memang turun tapi kesannya lepas tu aku macam orang tak cukup zat...
Badan lemah lesu... 
Cepat letih... 
Dan yang pastinya sering kelaparan...
Akhirnya bila dah tak tertanggung, aku akan mula makan, makan dan makan...
Persoalannya, kenapa jadi macam tu??!!!


Ok, jom kita belajar...
Konsep penurunan berat badan yang sihat sebenarnya ialah rule 80/20....


Jika kita berdiet tanpa bersenam, lemak-lemak sedia ada dalam badan kita akan tetap ditempatnya...
Jika kita bersenam tanpa menjaga diet, lemak-lemak baru yang masuk dalam badan akan tetap terkumpul...
Nak tau kenapa? 

Contohnya :- 
Kita jogging 2km lepas tu balik kita makan roti canai 3 keping atau nasi lemak 2 bungkus dengan teh tarik...
Kita bakar lemak lama, lepas tu kita tambah balik lemak baru...

Untuk berdiet kita perlu tahu DCR (Daily Calories Requirement) badan kita...
Apa itu DCR?
DCR adalah nilai kalori harian yang diperlukan badan yang akan menentukan turun naik berat badan...


Setiap 1 kg berat bersamaan 7700 kalori.

So dalam erti kata lain, kita perlu tahu dan kira nilai kalori yang kita makan seharian...
Untuk belajar lebih tentang kalori ni boleh la melawat page Susu Sejat.



Selamat Berdiet...





No comments:

Post a Comment